Tikka masala currypasta * home made

Een potje currypasta gebruiken, doe je alleen als je echt haast hebt, vind ik. Zelf currypasta maken is zo eenvoudig; het heeft meer weg van verzamelen dan van koken.
Wie regelmatig zelf kookt, zal niet meer dan een handvol ingrediënten hoeven kopen. Zowat evenveel moeite als één potje pasta kopen, is mijn bescheiden mening.

Zowel mijn recept voor Tikka masala currypasta als het gerecht Tikka masala zijn hevig geïnspireerd op die van Jamie Oliver uit Jamies Kookrevolutie.  Zijn missie met dat boek is mensen aan het koken krijgen. Dat is natuurlijk een hele specifieke insteek.
Jamie geeft aan dat je ook een half potje tikkamasalapasta van Patak’s kunt gebruiken.  (Tja, hoe zeg ik dat zonder ook weer reclame te maken? Jamie zei nadrukkelijk niet dat hij om het even welke kant-en-klare variant aanraadt. Nou, vooruit dan.)

In het verlengde daarvan mijn missie: mensen nadrukkelijk aanraden hun currypasta zelf te maken.

Dit heb je nodig
(4 personen)

  • 15 gram koriander, vers (blad en steel)
  • 5 tenen knoflook
  • 2 rode Spaanse pepers, vers
  • gember, vers en ongeveer de grootte van een duim
  • 2 of 3 eetlepels gedroogde kokos
  • 1 klein blikje tomatenpuree
  • 3 eetlepels olie, liefst arachideolie
  • 1 eetlepel gerookt paprikapoeder
  • 1 eetlepel garam masala
  • 2 theelepels suiker
  • 2 theelepels zwarte peper, gemalen
  • 2 theelepels korianderzaad, geroosterd
  • 2 theelepels kurkuma
  • 1 theelepel komijnzaad, geroosterd
  • 1 theelepel cayennepeper
  • 1 theelepel zout

Zo maak je het

  1. Pureer alle ingrediënten of maak ze fijn in een vijzel.

Met deze currypasta maak je het gerecht Tikka masala.

Bron
Naar eigen smaak aangepast, maar hevig geïnspireerd op Tikkamasalapasta van Jamie Oliver uit Jamies Kookrevolutie.

15 thoughts on “Tikka masala currypasta * home made

    • Ik ben niet altijd zo van het exact afwegen; ik gebruik met deze hoeveelheid currypasta twee dubbele kipfilets. Het is aan de pittige kant (zo’n doorgewinterde curryeter ben ik nog niet) maar het is erg lekker. Omdat ik er zelf ook vaak rode linzen aan toevoeg, mag het die pittigheid wel hebben.
      Het recept dat ik maak staat ook op mijn blog, een post eerder: Tikka masala http://bit.ly/RkQwvs

      Grappig ook dat je over ‘bewaren’ begint. Ik ben bezig uit te zoeken of je het kunt invriezen. Ik vermoed van wel, maar ben er nog niet helemaal zeker van. Als ik het antwoord heb, zal ik het laten weten!

      • Aanvullinkje: ik kook voor 2/3 personen. Deze curry (het gerecht, niet de pasta) maak ik altijd dubbel en gaat zo in de vriezer. Dat gaat goed. En wel zo handig voor een drukkere doordeweekse dag!

  1. Currypasta’s kun je heel goed invriezen! Ik maak altijd een hele batch en vries het dan in plastic zakjes/bolletjes in. Invriezen is normaal gesproken nadelig voor de structuur van wat je in wilt vriezen, maar zo’n currypasta heeft helemaal geen structuur meer! 😉 En de smaak blijft even lekker als van verse.

  2. Jaaa, moet je zeker doen! Laat je weten wat je ervan vindt? Ik ga die Madras van je snel maken, lijkt me echt iets voor ons!

    Ik ben ook de oudste van 4 kinderen, allemaal meisjes. Gelukkig houden we allemaal van echt eten en daarover praten. Wij whatsappen onze lekkerste bordjes, af en toe een foto van de kinderen 🙂

Plaats een reactie