Chocoladefudge met noten

Chocoladefudge met noten

Chocoladefudge met noten

Zachte, romige chocoladefudge met noten en een hint vanille. Goddelijk.

Het basisrecept is übersimpel en de mogelijkheden lijken wel eindeloos. Puur, melk of een combinatie van beide – alhoewel melk wat zachter schijnt te blijven dan fudge van pure chocolade. (Witte chocolade heb ik nog niet geprobeerd.) En dan kun je nog los gaan met de vulling: noten, kruiden, gedroogde vruchten, verkruimelde koekjes, aroma’s…

Bijkomend voordeel van dit recept is dat je veel fudge hebt. Ik heb kwart  leuk verpakt en cadeau gedaan aan mijn schoonouders en nog hadden we er zelf twee dagen plezier van.

Nadeel van fudge maken is dat het in no time gebeurd is, maar dat je jezelf moet beheersen tot het goedje voldoende is afgekoeld om te eten.

Dit heb je nodig

  • 350 gram pure chocolade, in kleine stukjes
  • 1 blik gecondenseerde melk* (ca. 400 gram)
  • 1 eetlepel (room)boter
  • 1 eetlepel slagroom, ongeklopt
  • 1 theelepel vanillearoma, optioneel
  • 100  gram gemengde noten, naar smaak (bijvoorbeeld: pecannoten, hazelnoten en amandelen)

*gecondenseerde melk kun je in de supermarkt kopen. Het ligt meestal bij de koffiemelk in de buurt of bij de Aziatische ingrediënten.

Zo maak je het

  1. Vooraf. Neem een platte schaal van ongeveer 25 x 25 centimeter. Bekleed de schaal met vershoudfolie. Verdeel de noten over de bodem.
  2. Doe de melk in een steelpannetje en zet het vuur laag. Voeg de chocolade toe. Blijf roeren. Laat de chocolade helemaal smelten in de melk.
  3. Als de chocolade is gesmolten, haal je de pan van het vuur. Voeg boter en slagroom toe en als je wilt de vanillearoma. Roer door. Schenk rustig over de noten in de schaal.
  4. Laat de fudge wat afkoelen en zet het dan afgedekt in de koelkast. Laat het een nachtje in de koelkast staan, of – als je er niet vanaf kunt blijven – in elk geval een paar uur. Snij de fudge in blokjes en geniet.

Bewaartip
Overgebleven fudge bewaar je het best in de koelkast.

Bron
Geïnspireerd op Fudge de chocolate con especias (chocolade fudge met specerijen) van foodblog BijzonderSpaans.nl. Hier vind je nog meer ideeën voor de ‘vulling’ van chocoladefudge.

11 thoughts on “Chocoladefudge met noten

    • Hmmm dat zou bij mij ook wat meer gewoonte moeten worden weer.
      Begin eerlijk gezegd ook weer wat meer zin te krijgen in sporten…. Zeker nu heel mijn timeline het over de uitvoering van zijn goede voornemens heeft en de dagen wat langer worden!

  1. Heerlijk, inderdaad!

    Ik weet dat jij veel kennis hebt over supermarkten, maar Jumbo en AH verkopen het beide wel (niet eens de grootste filialen). Ik kom niet zo vaak in andere supers. Ik weet alleen dat het op verschillende plekken kan staan: bij de Aziatische producten of bij de koffiemelk.
    Nestlé en Friesche vlag zijn volgens mij meest verkochte merken gecondenseerde melk.

    Tip voor mensen die het niet kennen: zoek in Google op afbeeldingen van gecondenseerde melk, dan krijg je beide verpakkingen direct te zien. Dan weet je waar je naar moet zoeken.

  2. Lijkt me heerlijk. Chocolade mmmm daarvoor ga ik extra sporten ! Ik wist niet wat gecondenseerde melk was totdat k de laatste reactie las. Dat is een goede tip om eerst op internet te kijken hoe het eruit ziet WAT je zoekt.

  3. @marie jose, leg je sportspullen maar klaar. Morgen staat er in elk geval chocoladefudge met noten op tafel (één ding kan ik toch wel al verklappen).

    Fijn om te horen dat je het een goede tip vindt. Dat doe ik altijd als ik met een onbekend ingrediënt ga koken.

Plaats een reactie