Buongiorno klinkt het steevast boven de Italiaanse radiozender uit als je Gastronomia Italiana in Heesch binnenstapt. Vervolgens mis ik enkele seconden omdat ik helemaal bevangen ben door de geuren en het assortiment in de koelvitrine. Beenham alla nonna, courgette gevuld met truffelkaas en groenten, arancini, ravioli, caponata, polpettine al sugo en cannoli Siciliani.
Een gastronomia houdt het midden tussen een pizzeria, traiteur en (delicatessen)winkel. Vorig jaar zomer is Gastronomia Italiana uitgeroepen tot meest authentieke Italiaanse winkel van Nederland. Een pizza Hawaï en een Coca cola kun je er niet bestellen. Op het menu staan enkel écht Italiaanse pizza’s en ook het frisdrank is Italiaans.
Koopwaar die zij niet zelf maken, importeren eigenaren Gaetano en Yulita Mercurio rechtstreeks uit Italië. Denk aan wijn, torrone (zachte nougat), Ionia caffè, amarenen, kazen en binnenkort ook Italiaans keramiek. Trots van de zaak is de olijfolie. De Olio Quattrociocchi is dit jaar door Flos Olei uitgeroepen tot de beste biologische olijfolie ter wereld.
Culinaire heimwee
Gaetano wist al vroeg dat hij ‘iets met eten’ wilde doen. “Ik heb tot mijn elfde op Sicilië gewoond. Daar ging ik vaak mee inkopen doen en daarna lekker lang tafelen. Mooie herinneringen zijn dat. We waren altijd met eten en drinken bezig, en dat miste ik.”
Nadat hij de Middelbare Hotelschool had afgerond, wilde de Italiaan niet verder leren maar veel ervaring opdoen. Zo kwam hij onder meer terecht bij de oudste pizzeria van Napels, Antica Pizzeria Port’Alba, waar hij de familiegeheimen van hun succespizza’s leerde kennen. Al is ‘ontfrutselen’ een gepastere term. Mercurio: “Denk maar niet dat ik deeg mocht maken of mocht bakken daar. Na lang zeuren mocht ik er de terrasmeubels sjouwen en de afwas doen. Alles wat ik ondertussen opdeed aan pizzakennis, was mooi meegenomen.”
Brabants dorp
De passie van de Mercurio’s voor de Italiaanse eetstijl blijkt uit alles, maar wat ik moeilijker vindt, is de keuze voor vestiging in Heesch. Ligt Uden of Oss niet meer voor de hand? Deze plaatsen liggen enkele kilometers verderop en zijn respectievelijk drie en vier keer zo groot. “Ik zocht bewust naar een Brabants dorp met zo’n 10.000 inwoners,” antwoordt Gaetano desgevraagd. “Een gastronomia kan natuurlijk wel bestaan in een stad, maar vanwege de concurrentie is een commerciële instelling onmisbaar, terwijl wij juist met eten bezig willen zijn. Klanten moeten voor de deur kunnen parkeren, liefst zonder parkeermeter, en het moet een makkelijke ligging hebben. Heesch is goed bereikbaar, zo tussen Nijmegen en Den Bosch en tussen Oss en Uden.”
Wederzijds enthousiasme
Het enthousiasme voor Heesch bleek wederzijds. “Zo reageerde de gemeente erg positief omdat onze zaak prima past bij de plannen die zij heeft voor het centrum. En de mensen die ik op straat aansprak, begonnen direct te vertellen over het eten tijdens hun vakantie in Italië,” vertelt Gaetano. “Vanaf het moment dat de deuren open gingen, liep het goed. Mond-tot-mondreclame is onze kracht. Mensen komen binnen voor een specifiek product en staan ervan versteld wat we wel niet in het assortiment hebben.”
Smaak
Gastronomia Italiana bestaat nu ruim twee jaar. Openen in crisistijd op een minder gebruikelijke plek was wel spannend, maar het vertrouwen in de Italiaanse smaak overwon. Gaetano: “Nederlanders komen veel in Italië en waarderen het eten daar. Mensen vinden kwaliteit erg belangrijk als het om hun eten gaat. Vanwege de crisis besteden zij liever iets meer aan goede ingrediënten dan dat zij uit eten gaan of dure apparaten kopen. Door al die kookprogramma’s op tv en de Keuringsdienst van Waarde begrijpen Nederlanders meer van eten, koken en het belang van goede producten dan wel eens wordt gezegd. Er zijn steeds meer mensen die gaan voor authentieke smaak. Want waarom zou je pesto in de supermarkt kopen terwijl die helemaal niet is zoals die hoort te zijn?”
Meer informatie lees je op de website www.g-italiana.nl.