Gevulde pasta walnoot & pijnboompit

De eerste keer dat hij voor me kookte, kreeg ik witte rijst met erwtjes uit glas. Het moet zo’n 18 jaar geleden zijn, in onze studententijd. Maar tegenwoordig kan ik met gerust hart vragen of mijn vriend zin heeft om te koken. (Ik ga over de planning van menu’s en boodschappen.) Hij draait zijn hand niet meer om voor een drie gangenmenu. (Blij!)

Zo is het ook ontstaan dat sommige recepten steevast door hem of door mij bereid worden. Deze pasta, zijn versie van die van Onno Kleyn, is er zo eentje. Typisch van hem. Een van de favorieten van ons allebei na de eerste ontmoeting in ons vakantiehuisje in Umbrië.

Aangezien het kwik urenlang rond de 35 graden bleef hangen, is in goed overleg besloten dat het ‘die ene pasta met walnoot en pijnboompit’ zou worden. Lekker gemakkelijk (vooral voor mij) en lekker snel (pasta kocht ik kant-en-klaar, moet kunnen als je meestal zelf kookt).

Een gasteditie dus vandaag.

Dit heb je nodig
(voorgerecht 4 personen * hoofdgerecht met bruschetta of salade erbij of vooraf )

  • 250 gram gevulde pasta (ricotta/spinazie)
  • 80 gram walnoten
  • 30 gram pijnboompitten
  • 1 sneetje brood, geweekt in melk
  • 0,5 teen knoflook, geperst
  • 15 gram Parmezaanse kaas, geraspt
  • goede olijfolie
  • peper en zout, naar smaak

Zo maak je het

  1. Maak walnoten en pijnboompitten fijn.
  2. ‘Scheur’ het uitgeknepen brood erboven en voeg knoflook en Parmezaanse kaas toe. Roer. Giet er olijfolie bij tot je de gewenste structuur hebt: dikkig en smeuïg. Voeg zout en peper toe.
  3. Kook de pasta zoals aangegeven op de verpakking. Giet voorzichtig af en meng de saus door de pasta.

Bron
Pansotti alla ligure uit Reiskookboek Italië van Onno Kleyn

Plaats een reactie